Sök:

Sökresultat:

231 Uppsatser om Stämpling och emotioner - Sida 1 av 16

Kan positiva emotioner förbÀttra fysisk hÀlsa?

Inom den positiva psykologin hĂ€vdas att det finns ett starkt samband mellan en individs kĂ€nslor och fysiska vĂ€lmĂ„ende och hĂ€lsa. Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan positiva emotioner och fysisk hĂ€lsa. Är ett positivt förhĂ„llningssĂ€tt bra för individens fysiska hĂ€lsa? Metoden som anvĂ€ndes var en litteraturgenomgĂ„ng av artiklar, i vilka sambandet mellan positiva emotioner och fysisk hĂ€lsa har undersökts. Resultatet visar att positiva kĂ€nslor som glĂ€dje, intresse, tillfredsstĂ€llelse och kĂ€rlek har bĂ„de omedelbara och lĂ„ngsiktiga effekter pĂ„ fysisk hĂ€lsa.

Emotioner och livstillfredsstÀllelsens betydelse för lycka : Emotioner och livstillfredsstÀllelse

I den hÀr studien undersöks hur lyckliga mÀnniskor Àr och skillnader i livstillfredsstÀllelse, mellan olika nivÄer av positiva och negativa emotioner, samt vice versa. Insamling av data kommer frÄn en databas. Frekvens analys, oberoende t-test och envÀgs ANOVA utfördes för att besvara forskningsfrÄgorna. Studiens resultat visar att de flesta mÀnniskor vÀrderar sin lycka (subjektivt vÀlmÄende) positivt. Det finns signifikanta skillnader i livstillfredsstÀllelse, mellan hög/lÄg och hög/mÄttlig/lÄg nivÄer av positiva emotioner och negativa emotioner, samt vice versa.

Existerar det kopplingar mellan kön och missbruk? : En kvalitativ studie om utanförskap, stÀmpling och emotioner hos före detta missbrukare

 Syftet med vÄr studie har varit att tolka och beskriva före detta missbrukares individuella skildringar av kopplingar mellan kön och missbruk. Det empiriska materialet bestÄr av tvÄ kvalitativa intervjuer med en manlig och en kvinnlig före detta missbrukare. Materialet har analyserats utifrÄn ett innehÄllsligt perspektiv i relation till teorier om stÀmpling, emotioner, utanförskap samt könskodade förvÀntningar. De mest framtrÀdande resultaten visar att det existerar skillnader mellan informanternas upplevelser av utanförskap, stÀmpling och emotioner. Den kvinnliga informanten tycks i sina utsagor om hennes före detta missbrukarliv konsekvent vilja lyfta fram emotioner av utanförskap, stÀmpling och skam i anknytning till könskodade förvÀntningar. Den manlige informanten verkar istÀllet lyfta fram emotioner av rÀdsla, ilska och aggressivitet som vanligt förkommande emotioner i samband med hans före detta missbruk..

LÀgerelden : Betydelsen av kÀnslor och emotioner för reklamvÀrldens skapelser. En studie i kreativitet hos en reklambyrÄ.

Denna studie Àr grundad i intervjuer som Àgde rum pÄ en reklambyrÄ. Studiens syfte Àr att utforska innebörden av 'kreativitet' i reklamvÀrlden. I intervjuerna betonade informanterna i synnerhet vikten av att reklam kommunicerar genom kÀnslor och emotioner. I denna uppsats ges en nÀrmare inblick i vad informanterna anser att kÀnslor och emotioner har för innebörd för reklamskapande.Detta görs genom att tillÀmpa fenomenologisk teori. Den fenomenologiska analysen förser oss med en djupare och mer vidstrÀckt förstÄelse för den intuitiva kunskap informanterna förmedlar.

Matematik i förskolan utifrÄn lÀroplanen

Denna studie Àr grundad i intervjuer som Àgde rum pÄ en reklambyrÄ. Studiens syfte Àr att utforska innebörden av 'kreativitet' i reklamvÀrlden. I intervjuerna betonade informanterna i synnerhet vikten av att reklam kommunicerar genom kÀnslor och emotioner. I denna uppsats ges en nÀrmare inblick i vad informanterna anser att kÀnslor och emotioner har för innebörd för reklamskapande.Detta görs genom att tillÀmpa fenomenologisk teori. Den fenomenologiska analysen förser oss med en djupare och mer vidstrÀckt förstÄelse för den intuitiva kunskap informanterna förmedlar.

Emotioner i spel : Hur emotioner pÄverkar spelupplevelsen

Gör emotioner en spelupplevelse bÀttre? JÀmfört med Àldre narrativa medier sÄsom film och skönlitteratur Àr spelbranschen ung och anses pÄ mÄnga sÀtt vara mindre sofistikerad ifrÄga om emotionellt djup. Spel har, till skillnad frÄn film dÀr emotioner vÀcks genom empati med karaktÀrer, ofta ett förstapersonsperspektiv vilket gör det lÀttare att förbÀttra spelupplevelsen genom att vÀcka emotioner hos spelaren direkt. I detta arbete syftar emotioner pÄ de av djupare slag som traditionellt sett varit sÀllsynta inom spel dÄ dessa ofta Àr primÀrt gameplaydrivna. Verktyg för att förÀndra ett spel till att bÀttre vÀcka emotioner existerar i form av sÀtt att skriva vilket gör karaktÀrer, handling och dialograder djupare och mer intressanta.

RELATIONEN MELLAN POSITIVA EMOTIONER OCH STUDIEPRESTATION

 Positiv psykologi anvÀndes för att undersöka studieprestation ur ett nytt perspektiv, dÄ positiva emotioner möjliggör flexibelt och kreativt tÀnkande och dÀrför antas kunna pÄverka studieprestationen. I syfte att undersöka om positiva emotioner (studietillfredsstÀllelse, livstillfredsstÀllelse, vitalitet och hopp) kunde predicera studieprestation undersöktes 52 psykologistudenter vid Stockholms Universitet. De svarade pÄ en enkÀt som avsÄg att mÀta de olika positiva emotionerna samt subjektiv och objektiv studieprestation. Resultatet visade att subjektiv studieprestation var relaterad till alla emotionerna utom livstillfredsstÀllelse. StudietillfredsstÀllelse och hopp var de enda signifikanta emotionella prediktorerna för subjektiv studieprestation.

Relationen mellan emotionell intelligens och livstillfredsstÀllelse

En hög levnadsstandard och materiell vÀlfÀrd Àr ingen garanti för att mÀnniskor Àr lyckliga och tillfredsstÀllda med sina liv. FörmÄgan att ta hjÀlp av vÄra kÀnslor kan ocksÄ pÄverka vÄr syn pÄ livet. Emotionell intelligens (EI) - förmÄgan att identifiera och hantera emotioner - har visat sig ha en positiv inverkan pÄ livstillfredsstÀllelse. Syftet med denna studie var att undersöka detta samband utifrÄn fyra EI-förmÄgor: uppfatta och anvÀnda emotioner samt hantera egna och andras emotioner. Vidare syftade studien till att undersöka om kön, Älder och utbildning har betydelse för EI.

"Man vill ju inte dra igÄng en karusell om det inte Àr nÄgot" : En kvalitativ studie om emotioners pÄverkan pÄ anmÀlan av omsorgssvikt i förskolan

Syftet med denna kvalitativa studie har varit att undersöka förskollÀrares definition av omsorgssvikt, samt om emotioner pÄverkar att förskollÀrare gör en anmÀlan till socialtjÀnsten gÀllande omsorgssvikt. Empirin samlades in med kvalitativa intervjuer av fyra förskollÀrare, som hade erfarenhet av anmÀlan till socialtjÀnsten. Intervjuerna analyserades med hjÀlp av teori om omsorgssvikt, emotioner samt interaktionsritualer. Studien ger inblick och förstÄelse för förskolepersonalens kunskap och erfarenheter av omsorgssvikt samt om hur emotioner formar relationer mellan de inblandade och kan pÄverka en anmÀlan. Resultatet visade att förskollÀrarnas definition av omsorgssvikt inte bestÄr av ett visst antal tecken, utan att de bildar sig en helhetsuppfattning av barnets situation.

FörÀldrars upplevelse av en Ätergivning efter en barnpsykologisk utredning

Barnpsykologiska utredningar har blivit allt vanligare. En viktig del av en utredning Àr Ätergivningen dÄ resultaten delges förÀldrarna. Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka förÀldrars upplevelse av en Ätergivning med fokus pÄ relationen till utredaren, validering, invalidering, samt emotioner i förhÄllande till upplevelsen av att ha fÄtt ny förstÄelse för barnet. Studien Àr en tvÀrsnittsstudie med 33 deltagare. Resultaten visar att positiva emotioner och invalidering Àr de bÀsta prediktorerna för i vilken grad förÀldrarna upplever att de fÄr ny förstÄelse.

Mötet mellan klienters och kuratorers kÀnslor - En kvalitativ intervjustudie med kuratorer pÄ en barn- och ungdomshabilitering

Barnpsykologiska utredningar har blivit allt vanligare. En viktig del av en utredning Àr Ätergivningen dÄ resultaten delges förÀldrarna. Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka förÀldrars upplevelse av en Ätergivning med fokus pÄ relationen till utredaren, validering, invalidering, samt emotioner i förhÄllande till upplevelsen av att ha fÄtt ny förstÄelse för barnet. Studien Àr en tvÀrsnittsstudie med 33 deltagare. Resultaten visar att positiva emotioner och invalidering Àr de bÀsta prediktorerna för i vilken grad förÀldrarna upplever att de fÄr ny förstÄelse.

Hur lÄter en kÀnsla? : En tvÀrkulturell studie om igenkÀnning av icke-lingvistiska emotionella röstuttryck

LÀnge har teoretiker intresserat sig för hur mÀnniskan kommunicerar kÀnslor. Men kommunikation via icke-lingvistiska röstuttryck Àr ett relativt nytt forskningsfÀlt, dÀr ytterst fÄ studerat Àmnet utifrÄn ett kulturellt perspektiv. Tidigare har aldrig sÄ mÄnga som arton emotioner undersökts i en studie om igenkÀnning av tvÀrkulturella icke-lingvistiska emotionella röstyttryck. Syftet med studien Àr att undersöka om arton emotioner uttryckta av aktörer frÄn andra kulturer gÄr att identifiera. Fyrtio deltagare har i tvÄ skilda experiment bedömt emotionen bakom sammanlagt 427 röststimuli frÄn Indien, Kenya, Singapore och USA.

"Det kÀnns ju vÀrdelöst att jobba med matematik" : En studie kring lÀromedel, emotioner och lÀrande i matematik pÄ gymnasiet

Svenska elevers resultat i matematik har försÀmrats det senaste Ärtiondet. Forskning pÄ omrÄdet indikerar att undervisningen i matematik ofta byggs upp kring ett lÀromedel, som eleverna kan har svÄrt att ta till sig och förstÄ. Vidare visar forskningen att elevers emotioner vid matematikundervisning skapar Ängest, vilket negativt pÄverkar deras förmÄga att lÀra. Undersökningen syftar till att granska hur elevers lÀromedel, deras emotioner och deras lÀrande samspelar. Undersökningsmaterialet bestÄr av djupintervjuer med fem elever som förra Äret lÀste matematik A pÄ gymnasial nivÄ.

Upplevs prestationen mer positiv om sjÀlvkÀnslan Àr pÄ topp? : TÀvlingsidrottande ungdomars upplevelse av positiva prestationsemotioner

SjÀlvkÀnsla Àr en grundlÀggande personlighetsegenskap som enligt en teori (Forsman & Johnson, 1996) föreslÄs bestÄ av tvÄ komponenter, en bas- och en prestationsbaserad. Prestationssituationer kan bedömas som antingen hotande eller utmanande för sjÀlvkÀnslan. Positiva och negativa kÀnslor kan i sin tur, beroende pÄ vilken bedömning individen gör, pÄverka prestationen. Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan bassjÀlvkÀnsla hos en grupp tÀvlingsidrottande ungdomar med hög prestationsbaserad sjÀlvkÀnsla och antal upplevda positiva emotioner i samband med en prestationssituation. Vidare undersöktes vilka positiva respektive negativa emotioner som ungdomarna anser optimala och till hjÀlp i en prestationssituation.

Det Àr elÀndigt med insomnibesvÀr och minnet hjÀlper till att bevara det sÄ!

Sömn och  förmÄgan att minnas persoliga hÀndelser Àr en fundamental funktion i vÄrt liv och har en betydande roll för vÄrt vÀlbefinnande. Denna studie Àmnade undersöka om det föreligger nÄgot samband mellan insomnibesvÀr och minnet för personliga hÀndelser under kontroll för variabler sÄsom emotioner och Älder. Vidare undersöktes relationen mellan sömnrelaterad oro och minnet för personliga hÀndelser. Datainsamlingen bygger pÄ en enkÀtundersökning riktad till en studentpopulation dÀr urvalet utgjordes av 314 deltagare. Resultaten indikerar att det fanns ett signifikant samband mellan insomnibesvÀr och minnet för personliga hÀndelser efter kontroll för emotioner och Älder.

1 NĂ€sta sida ->